Ons milieu zwerfvuil-vrij maken: steeds meer mensen werken er enthousiast aan mee. Ook GoodPlanet en Mooimakers zetten zich in voor een propere omgeving. The Litter Challenge is  een uniek en innovatief zwerfvuiltraject voor leerlingen uit de 2e en 3e graad secundair onderwijs.

Eerst maken de deelnemende jongeren kennis met psychologische technieken om het gedrag van anderen positief te beïnvloeden. Daarna brengen ze de ‘snoeproutes’ rond de school in kaart, rapen ze zwerfvuil en bedenken ze oplossingen om zwerfvuil te vermijden en stimuleren ze positief gedrag bij leeftijdsgenoten.

Is dit zwerfvuiltraject iets voor jou? Doe de test.

  • Ik wil een propere school- en leefomgeving met minder zwerfvuil.
  • Ik wil mijn leerlingen actief betrekken bij het blootleggen van problemen en het zoeken naar oplossingen.
  • Ik merk dat gedrag of reacties van leeftijdsgenoten meer invloed hebben dan een preek van de leerkracht.
  • Ik bewonder jongeren die hun nek uitsteken voor het klimaat. Ik wil mijn leerlingen de nodige tools geven zodat ze hun omgeving positief kunnen beïnvloeden.

Antwoordde je minstens 2 keer ja? Zet dan ook jouw schouders onder dit project. Je neemt actief deel aan de workshops van GoodPlanet. Je staat klaar om je leerlingen te begeleiden tijdens het hele traject. Jouw betrokkenheid motiveert hen om er 100% voor te gaan.

Praktisch

  • Voor wie? 2e en 3e graad secundair onderwijs
  • Wat?
    • Interactief klastraject bestaande uit 2 workshops (2x 2 lesuren) onder begeleiding van GoodPlanet.
    • Tussendoor gaan de leerlingen zwerfvuil rapen, brengen ze snoeproutes in kaart en na het traject voeren ze een actie uit tegen zwerfvuil (min. 2 lesuren) onder begeleiding van de leerkracht.
  • Wanneer? Schooljaar 2024-2025
  • Gratis!

Inschrijvingsvoorwaarden 2024-2025
We voorzien een beperkt aantal inschrijvingen en hanteren hierbij volgende principes:

  • Voorkeur voor  scholen die nog nooit deelnamen
  • First come, first served
  • Regionale spreiding

Dit betekent dat een inschrijving pas definitief is na bevestiging van GoodPlanet dat je deelneemt aan het project. Scholen die niet geselecteerd zijn, ontvangen eveneens een bericht.

> De inschrijvingen voor dit schooljaar zijn gesloten.


Meer weten?

  • Gedragsverandering via nudging
  • Verloop van het educatief traject
Afval op de grond gooien is een slechte gewoonte. Hoe doorbreek je die? In dit traject leren jongeren welke psychologische processen ons gedrag beïnvloeden en welke technieken ze kunnen gebruiken om slechte gewoontes te doorbreken.

Nudging is een voorbeeld van zo een techniek. Een nudge betekent letterlijk een duwtje. Door positieve alternatieven subtiel naar voor te schuiven, stimuleer je mensen om betere keuzes te maken. Beter voor je eigen gezondheid of voor die van de planeet. En positief voorbeeldgedrag heeft bij jongeren dan weer een sterk effect op hun leeftijdsgenoten.

Drie voorbeelden van deze psychologische techniek:

  • Fruit op ooghoogte in het winkelrek of aan de kassa zodat mensen gezonder eten.
  • Een tekening van een vlieg in het urinoir zodat mannen beter richten.
  • De standaardkeuze in een formulier voor orgaandonorschap veranderen van ‘Nee, tenzij …’ naar ‘Ja, tenzij …’ zodat mensen eerder geneigd zijn orgaandonor te worden.

  • Workshop 1: 2 lesuren begeleid door een duurzaamheidscoach van GoodPlanet
    Je leerlingen krijgen inzicht in de zwerfvuilproblemen en in psychologische processen die ons gedrag beïnvloeden. Ze maken kennis met nudging-technieken: deze subtiele, positieve suggesties geven een duwtje in de rug naar gewenst gedrag en leiden uiteindelijk tot een gedragsverandering. Per groepje detecteren en analyseren de leerlingen een zwerfvuilprobleem in hun schoolomgeving. Ze brengen de snoeproutes in kaart en denken na over een effectieve aanpak.
  • Tussentijdse opdracht: minimum 1 lesuur – begeleid door de leerkracht Per groepje brengen de leerlingen de snoeproutes rondom de school in kaart en rapen ze zwerfvuil.
  • Workshop 2minimum 2 lesuren – begeleid door een duurzaamheidscoach van GoodPlanet Per groepje detecteren en analyseren de leerlingen de zwerfvuil-hotspots in de schoolomgeving en denken na over een effectieve aanpak. Ze bedenken een actieplan en bespreken welk idee ze tot uitvoering zullen brengen.
  • Uitvoering actie: minimum 1 lesuur – begeleid door de leerkracht Je begeleidt je leerlingen bij de uitvoering van hun oplossing voor het zwerfvuilprobleem. Indien mogelijk voeren ze een praktijktest uit.
  • Idee indienen: aan The Litter Challenge is ook een toffe wedstrijd verbonden. De jongeren worden uitgedaagd om dé oplossing te bedenken waardoor zwerfvuil definitief tot het verleden behoort. Komt jouw klas met een origineel idee op de proppen en slagen ze erin om de jury te overtuigen en een beloning in de wacht te slepen?

Benieuwd? Hier vind je een impressie van de voorbije edities:

Los het zwerfvuilprobleem in jouw school op en maak je eigen ontwerp van deze vuilbak

Deze vuilbak met vervormde monden van leerkrachten als inwerpgaten was één van de winnende ideeën voor minder zwerfvuil in de eerste editie én de publiekswinnaar op het slotevent.  De leerlingen van Organisatiehulp KOHA Sint-Jozef Hamme sleutelden samen met de designers van Colruyt Group, aan het ontwerp van hun vuilbak zodat het een reproduceerbaar model werd waar ook andere leerlingen mee aan de slag kunnen.

Wil je graag een gelijkaardige vuilbak in jouw school? Volg dan dit uitgewerkte stappenplan en dring ook op jouw school het zwerfvuil terug.

The Litter Challenge is een project uitgewerkt en begeleid door GoodPlanet Belgium, met steun van Mooimakers.