De stad Brussel zoekt lagere en secundaire scholen om mee te werken aan een nette stad. Want een propere buurt creëer je samen. Scholen en leerlingen spelen hierin een belangrijke rol.
Geef je les in een lagere school in Stad Brussel, Laken, Haren of Neder-Over-Heembeek? Zou je graag met je leerlingen aan de slag gaan rond de thema’s openbare netheid en respect voor de leefomgeving? Dan is dit project zeker en vast iets voor jou!
> Lagere school – twee ateliers
Neem met je klas gratis deel aan twee workshops over openbare netheid. De workshops zijn gericht op leerlingen van het 3e tot en met het 6e leerjaar. Spelenderwijs ontdekken ze hoe ze kunnen bijdragen aan een propere openbare ruimte.
Hoe verloopt dit concreet?
- Tijdens de eerste workshop gaan je leerlingen als echte netheidsjournalisten op onderzoek in en rond de school. Samen denken ze na over respect voor de openbare ruimte en ieders rol hierin.
Het eerste deel van deze workshop vindt plaats in het klaslokaal, het tweede deel in de buurt, rond de school.
- Tijdens de tweede workshop komen je leerlingen in actie door samen met een veegploeg van de stad Brussel zwerfvuil te ruimen. Ze kunnen de veegploeg interviewen om de zichtbaarheid van een job die vaak ‘onzichtbaar’ is, te verhogen. Ze stellen vervolgens een identiteitskaart op van de verschillende soorten afval die zijn ingezameld en van de zero-waste alternatieven.
Het eerste deel van deze workshop vindt plaats in de buurt van de school (voor de inzameling van zwerfvuil) en het tweede deel in het klaslokaal.
Praktisch
- Voor wie? Leerlingen van het 3e t.e.m. het 6e leerjaar, van scholen binnen de regio’s Stad Brussel (1000), 1020 Laken, 1130 Haren of 1120 Neder-Over-Heembeek.
- Wat? Twee workshops van telkens 2×50 min. Idealiter vinden beide workshops plaats in dezelfde week of met een week ertussen.
- Wanneer? We plannen de workshops samen in, tijdens het schooljaar 2024-2025.
- Waar? In de klas en in de buurt rond de school.
- Tips:
- Schrijf twee klassen van jouw school in. Zo vergroot je de impact van deze workshop op schoolniveau.
- Betrek het onderhoudspersoneel bij deze workshop opdat zij hun ervaringen en/of moeilijkheden met de leerlingen kunnen delen. Zo kan je tot constructieve oplossingen komen.
- Gratis!
> Secundair onderwijs – langetermijnproject
Het Brusselse stadsbestuur geeft de gelegenheid aan twee secundaire scholen, een franstalige en een nederlandstalige, om gratis deel te nemen aan een langetermijnproject rond openbare netheid en zwerfvuil. Binnen elke school krijgen 2 klassen de nodige ondersteuning en begeleiding om het traject te doorlopen.
Tijdens 8 bijeenkomsten ontwikkelen je leerlingen zelf een campagne om het bewustzijn rond openbare netheid in en rond de school te vergroten. Met de ondersteuning van een coach gaan ze aan de slag met de principes van nudging om zo een positieve gedragsbeïnvloeding te creëren. In groepjes zullen de leerlingen een evenement of project bedenken en uitvoeren, gericht op het betrekken van de hele school. Idealiter gaat het om een ontwikkeling die zichtbaar blijft om zo een grotere impact te creëren.
Praktisch
- Voor wie? Twee klassen uit dezelfde secundaire school, van het 4e tot en met het 6e middelbaar. Voor scholen binnen de regio’s Stad Brussel (1000), 1020 Laken, 1130 Haren of 1120 Neder-Over-Heembeek.
- Wat? Het traject bestaat uit 8 bijeenkomsten van telkens 2×50 min. (de eerste bijeenkomst is met de leerkracht, de andere 7 zijn met de klas).
- Wanneer? We plannen de workshops samen, in schooljaar 2024-2025.
- Waar? In de klas, in de school en in de buurt rond de school.
- Tip:
Betrek het onderhoudspersoneel bij deze workshops, zodat zij hun ervaringen en/of moeilijkheden met de leerlingen kunnen delen. Zo kan je tot constructieve oplossingen komen. - Gratis!
Meer weten?
- Wat is nudging?
- Verloop en begeleiding van het traject voor het secundair onderwijs
Nudging is een voorbeeld van zo een techniek. Een nudge betekent letterlijk een duwtje. Door positieve alternatieven subtiel naar voor te schuiven, stimuleer je mensen om betere keuzes te maken. Beter voor je eigen gezondheid of voor die van de planeet.
Een voorbeeld van deze techniek kan je terugvinden in de supermarkt. Mensen zijn meer geneigd om producten te kopen die op ooghoogte of aan de kassa liggen. Als je hier fruit zou leggen, stimuleer je mensen (zonder dat ze zich hier bewust van zijn) om gezonder te eten.
- Ontmoeting 1: Overleg met de leerkrachten van beide klassen.
- Ontmoeting 2: Kennismaking en introductie van het project, inhoudelijke inleiding over nudging en positieve gedragsverandering.
- Ontmoeting 3: Plogging (afvalverzameling in de buurt) en analyse van de voornaamste problemen m.b.t. afval in de buurt/school.
- Ontmoeting 4: Creatieve brainstorming. Leerlingen komen tot een concreet idee.
- Ontmoeting 5: Plan van actie opstellen.
- Ontmoeting 6: Opvolging van projecten. Leerlingen werken tijdens de workshop aan hun project. Tussen deze en de volgende workshop werken ze zelfstandig verder.
- Ontmoeting 7: Lancering van de projecten. Elke groep krijgt de kans om hun project voor te stellen aan een jury.
- Ontmoeting 8: Terugblik en evaluatie van het traject.
Inschrijving secundair onderwijs
In samenwerking met de Stad Brussel.