5 tips van Adélaïde Charlier om je klimaatboodschap over te brengen

Klimaat- en mensenrechtenactiviste en medeoprichter van Youth for Climate Adélaïde Charlier, gaf ons advies over hoe je je klimaatbezorgdheid in een impactvolle boodschap  kan omzetten.
Haar tips zijn heel bruikbaar voor wie voor wie wil deelnemen aan de internationale wedstrijd Young Reporters for the Environment.



Adélaïde, waarom zouden jongeren aan de wedstrijd moeten meedoen en waarom is het belangrijk om je uit te spreken over duurzaamheidsissues?


Adélaïde: Klimaatproblemen raken iedereen, maar aangezien de jongere generatie logischerwijs het langst op aarde zal zijn, zal die vooral door de klimaatcrisis getroffen worden. Wij, de jongeren, moeten nog het langst leven met de gevolgen van de beslissingen die vandaag genomen worden. Omdat we betrokken zijn bij het onderwerp is het legitiem dat we erover praten en ernaar handelen, ook al zijn wij geen deskundigen.
Bovendien zijn er binnen de samenleving weinig mogelijkheden voor jongeren om in actie te komen en zich uit te spreken over de klimaatcrisis. Onder de 18 mag je bijvoorbeeld nog niet stemmen. Daarom is het van essentieel belang dat jongeren zich op een andere manier kunnen inzetten en uiten. De internationale wedstrijd Young Reporters for the Environment is daarvoor een heel goede gelegenheid.



Hoe ontwikkel je een krachtige boodschap? Hoe begin je eraan om je stem te laten horen?


Adélaïde: Beginnen met een feit dat je raakt of beroert, werkt het beste: iets wat je hebt meegemaakt of wat je zorgen baart, of iets wat de mensen met wie je praat raakt. Verwerk dat in een verhaal, maar behoud je rol. Spreek niet uit naam van iemand anders. Maak het tastbaar, wees precies en specifiek. Neem een concreet voorbeeld ter illustratie. Kom ten slotte met mogelijkheden om tot actie over te gaan. Hoe kan je publiek betrokkenheid tonen, welke acties kunnen ze ondernemen, wat kunnen ze zelf doen?



En andere jongeren die zich inzetten voor een duurzamere wereld en hun boodschap willen uitdragen, wat adviseer je hen?


Adélaïde:

  1. Begin met een zin die de aandacht trekt.
    Alles begint met de eerste paar seconden, de eerste zin. Zorg dus voor een sterke titel en intro. Het is echt belangrijk om je publiek ‘te vangen’. Mensen beslissen de eerste paar seconden of ze verder luisteren/lezen/kijken of niet. Dus het begin is heel belangrijk.
  2. Gebruik sterke beelden en gezichten, beelden werken beter dan een lang verhaal.
    Eén beeld is vaak genoeg om een boodschap over te brengen. En beelden werken beter dan cijfers. Gebruik dus een sterk maar vooral waarheidsgetrouw beeld, een tastbaar beeld om bijvoorbeeld de klimaatrampen of de schoonheid van de alternatieven te visualiseren. Of nog beter, een beeld dat beide combineert. Bijvoorbeeld: de burgers die tegen een kolenmijn protesteren.
  3. Maak je boodschap begrijpelijk.
    Dit is een lastige tip. Je moet de informatie toegankelijk maken zonder er aanpassingen aan te doen. Maak haar begrijpelijk maar niet simplistisch en zorg voor nuance.
  4. Maak keuzes.
    We hebben vaak de neiging om alles te willen zeggen, alles in onze boodschap mee te geven. Maar ik wil graag benadrukken dat de impact het grootste is als je kiest voor één punt en dat volledig uitwerkt.
  5. Houd je boodschap kort.
    Het is beter om één heel sterke minuut of pagina tekst te voorzien, dan 10 minuten of 10 pagina’s vol informatie die je publiek niet zal onthouden. Een korte boodschap heeft vaak meer impact.



Wil je nog iets anders met ons delen?


Adélaïde: Ja, ik wil graag nog eens benadrukken dat een ‘kleine gevecht’ niet bestaat. Elk ‘klein gevecht’ maakt deel uit van een grotere strijd. Als dit gevecht voor jou belangrijk is, is het dus pertinent.

Een krachtig beeld



De kolenmijn van Garzweiler in Duitsland, een krachtig beeld van menselijke activiteit met grote impact op het klimaat.



Young Reporters for the Environment is een initiatief van de Foundation for Environmental Education (FEE) en wordt in België gecoördineerd door GoodPlanet.


In samenwerking met