Misschien doe jij als leerkracht jaarlijks mee aan de Buitenlesdag. En wie weet geeft die dag je zin om vaker naar buiten te trekken met je klas. Dat is een goed idee. Want wist je dat buiten in de natuur leren, spelen en bewegen goed is voor het welzijn van je leerlingen en dat het hun leerprestaties bevordert?


Dat komt bijvoorbeeld omdat buitenlessen uitnodigen om te bewegen en dat zo de linker- en rechter hersenhelft allebei gestimuleerd worden, omdat ze kansen bieden om zelf te onderzoeken en ervaren en er zo voor zorgen dat wat de leerlingen leren beter blijft ‘hangen’, omdat buiten zijn goed is voor de gezondheid, …


Kortom, de voordelen zijn talrijk. Tijdens een buitenles kunnen je leerlingen zich verbinden met elkaar, met de omgeving rond de school en met de natuur. Ze zullen op die manier bijvoorbeeld ook beter zorg beginnen dragen voor de natuur. Maar vergis je niet, buiten lesgeven hoeft helemaal niet altijd biologie als insteek te hebben; ook taal, wiskunde, LO en andere vakken kun je perfect buiten onderwijzen.

Met deze 10 tips wordt eender welke buitenles, zeker een succes:
  1. Kondig een buitenles aan en vraag je leerlingen in geschikte kledij en schoenen naar school te komen: verschillende lagen over elkaar geven warmte en kunnen gemakkelijk uit als de zon begint te schijnen;
  2. Denk na over welke les je buiten geeft en hoe je die opbouwt: of je bijvoorbeeld de uitleg nog binnen geeft of al buiten;
  3. Je kan je leerlingen betrekken bij de organisatie van de les: laat ze bijvoorbeeld materiaal klaarzetten of opruimen. Middelbare scholieren kun je een onderzoeksopdracht laten opstellen die ze buiten mogen oplossen.
  4. Ook in een buitenles zijn overzicht, structuur en afspraken belangrijk: verzamelen op een afgesproken signaal, niet verder gaan dan een bepaald punt, …;
  5. Vaste infrastructuur is niet nodig. Zitten kan op boomstammetjes of op waterresistente kussens of matjes in het gras;
  6. Zorg voor het juiste materiaal en bewaar het in een bak of bolderkar die gemakkelijk mee buiten kan. Denk aan klem- of wisbordjes, stoepkrijt, wasknijpers, touw, loeppotjes …
  7. Natuurlijke materialen zoals takken en houtjes of stenen kun je overigens ook perfect gebruiken;
  8. Start de les zelf met een opwarmertje om de zintuigen te prikkelen en rond af met een evaluatie;
  9. Zorg voor voldoende beweging in de buitenles. Zoals hierboven al aangehaald, is dat goed voor de twee hersenhelften;
  10. Heb vooral geduld en geef het niet meteen op als de eerste lessen niet vlekkeloos verlopen; je leerlingen hebben misschien eerst wat tijd nodig om buiten als leerplek te gaan zien.



Buitenlesdag is een actiedag van MOS die is opgenomen als één van de zes actiedagen van de campagne GoodPlanet Challenges.





© Foto’s: IVN Natuureducatie Nederland