Interview

In een wereld die wordt geconfronteerd met toenemende milieuproblemen en uitputting van natuurlijke hulpbronnen wordt recycleren steeds belangrijker. Daarom spreken we vandaag graag met de onmisbare schakel in de wereld van verpakkingsrecyclage in België: Fost Plus.

Fost Plus staat in voor de inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België en brengt alle partners in die keten samen. We spraken met Adriaan Lowet en Valerie Bruyninckx. Adriaan is Communication Manager bij Fost Plus en Valerie Bruyninckx Corporate Communication & PR manager.



Adriaan en Valerie, hoe kijkt de consument vandaag naar het sorteren van afval?

Bij de oprichting van Fost Plus (n.v.d.r. 1994) was onze boodschap om afval te sorteren en de recyclage ervan tot nieuwe grondstoffen vrij uniek. Vandaag de dag wordt die boodschap gelukkig gedragen door heel wat partijen. We merken ook dat consumenten het sorteren steeds meer in de vingers hebben. Dat wordt ook in elk onderzoek bevestigd. Als de vraag aan burgers wordt gesteld welke persoonlijke bijdrage zij leveren voor het milieu, dan staat ‘Ik sorteer mijn afval’ steevast op nummer 1. Maar het blijft belangrijk om de boodschap rond afval sorteren te herhalen.


Wat doen jullie precies om mensen te sensibiliseren rond het sorteren van afval?

We brengen die boodschap bij heel wat doelgroepen en dat is steeds meer een erg gevarieerd beeld. Maar we richten ons ook op de consument van morgen en dat zijn kleuters, leerlingen, tieners. Daarom werken we nauw samen met GoodPlanet om workshops te organiseren in scholen om het belang van zorgvuldig omgaan met afval mee te geven. We vinden het belangrijk dat die kennis op een correcte, enthousiaste manier wordt overgebracht aan de leerlingen, om op lange termijn duurzaam sorteergedrag bij de consument te realiseren.


Je spreekt over een verandering in het gedrag van de consument. Bieden jullie ook begeleiding voor de fabrikant?

Verpakkingen moeten om te beginnen optimaal recycleerbaar zijn. Dat kan enerzijds door de verpakkingen aan te pakken en anderzijds door de recyclageprocessen zelf te optimaliseren. We ondersteunen de producenten inderdaad met advies om hun verpakkingen af te stemmen op de huidige recyclagemogelijkheden. We hebben enkele collega’s die vanuit hun expertise fabrikanten steunen en motiveren om hun verpakkingen (materiaalkeuze, componenten…) recycleerbaar te maken.

Als verpakkingen na gebruik niet gerecycleerd kunnen worden, dan belanden ze bij het restafval en volgt verbranding. Daardoor kunnen er heel wat nuttige materialen verloren gaan. Iets dat haaks op het circulair gegeven staat.


En dat werpt zijn vruchten af, want ik las onlangs dat ook de Pringles-doos vanaf nu volledig recycleerbaar is?

Inderdaad. Pringles heeft recent een wijziging in de verpakking van de chipskoker doorgevoerd, want ook deze verpakking was tot een maand geleden bestemd voor het restafval. De metalen bodem van de koker werd vervangen door een papieren bodem. Het plastic deksel was eerder al recycleerbaar via de blauwe PMD-zak. Omdat de verpakking nu is aangepast, is de koker nu ook recycleerbaar en kunnen deze grondstoffen na recyclage opnieuw ingezet worden.


Idealiter komen lege verpakkingen opnieuw in de recyclageketen terecht, maar jammer genoeg is dat niet altijd het geval uiteraard. Voeren jullie acties uit om mensen te sensibiliseren rond zwerfvuil?

Zwerfvuil is inderdaad een probleem en verpakkingen maken daar een deel van uit. Daarom willen bedrijven samen met ons ook deel uitmaken van de oplossing. Zo lanceerden we in 2020 de Click, een nieuwe aanpak waarbij mensen beloond worden om te strijden tegen zwerfvuil. Als je eigen afval en opgeraapt zwerfvuil netjes in de vuilnisbak gooit, dan scan je dit met de app voor je het weggooit en word je ervoor beloond in de vorm van virtuele punten die je kunt inruilen voor kortingen bij lokale handelaars of nationale partners.


Een mooi initiatief! Kunnen bedrijven ook gebruik maken van de Click?

Ook bedrijven en organisaties kunnen communities oprichten om zwerfvuil te bestrijden. Zo hebben we de Click ook ingezet tijdens de wielerwedstrijden van Flanders Classics. We riepen toeschouwers op om tijdens de wedstrijd hun eigen afval correct weg te gooien of zwerfvuil op te rapen en zo punten te verzamelen om in te ruilen voor extraatjes gelinkt aan dat event. En natuurlijk doen we met Fost Plus zelf ook mee aan de Click!

Bedankt, Adriaan en Valerie!


Wil je zelf als bedrijf meer inzetten op het correct sorteren van je afval? Of ben je klaar om de principes van circulaire economie verder te integreren in jouw bedrijfsvoering? Dan kan GoodPlanet iets voor jou betekenen!

Contacteer Sofie Luyten, programmadirecteur B2B bij GoodPlanet Belgium, voor meer informatie.



Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek Ontdek ons B2B-aanbod